شیشه ضد گلوله، محافظت از جان شما ❤️

شیشه ضد گلوله چیست و چگونه کار می کند؟

شیشه ضد گلوله (bulletproof glass) یک جایگزین با دوام برای شیشه سازه ها و خودروهایی است که نیاز به حفاظت بیشتری دارند. شیشه های ضد گلوله جلوی شتاب گلوله های مرده را در مسیر خود می گیرد ، اما به طور کامل غیرقابل نفوذ نیست. در حقیقت ، هیچ شیشه ضد گلوله ای برای محافظت در برابر همه پرتاب ها ضمانت نمی شود.

در عوض ، شیشه های ضد گلوله برای جذب انرژی گلوله ها در هنگام برخورد استفاده می شود. این بدان معناست که “شیشه ضد گلوله” یک کلمه غلط است و کارشناسان صنعت می گویند که باید  به این شیشه به عنوان “شیشه مقاوم در برابر گلوله” گفته شود.

با وجود این ، بسیار رایج است که از “شیشه مقاوم در برابر گلوله” و “شیشه ضد گلوله” به جای یکدیگر استفاده شود. در نتیجه ، وقتی در این مقاله به “شیشه مقاوم در برابر گلوله” اشاره می کنیم ، واقعاً به پلاستیک مقاوم در برابر گلوله اشاره می کنیم.

در ادامه تهران پارتیشن سعی کرده است اطلاعات کاربردی و دقیق از شیشه ضد گلوله به شما بدهد تا از خرید خود مطمئن باشید.

 شیشه ضد گلوله

شیشه ضد گلوله

پخش شدن انرژی توسط شیشه ضد گلوله

شیشه مقاوم در برابر گلوله به یکی از اصلی ترین اقدامات امنیتی تبدیل شده است.

به عنوان سدی برای بسیاری از موارد مختلف مورد استفاده قرار گرفته است ، از محافظت  نمای مغازه جواهر فروشی در برابر پرتاب های بداهه گرفته تا محافظت از خودروهای نظامی و شخصی در برابر گلوله.

شیشه مقاوم در برابر گلوله این کار را با پراکندگی انرژی جنبشی پرتابه هنگام برخورد انجام می دهد.

گلوله ها تقریباً حداقل لایه اول مواد ، هر چیزی (یا هر کسی ) را در طرف دیگر سوراخ می کنند.

تاریخچه شیشه ضد گلوله

تاریخچه شیشه های ضدگلوله برای اولین بار در سال 1909 شیمیدان فرانسوی ادوارد بندیکتوس ثبت شد. این مفهوم اولیه از سلولوئید ها ، پیش ساز اولیه پلاستیک استفاده کرد. سلولوئید بین دو ورق شیشه قرار می گیرد.

با گذشت زمان ، این ایده به چندین روش مختلف با اثربخشی متفاوت تبدیل شده است. سالها پیش ، استفاده از چند لایه شیشه تنها با لایه پلی وینیل بوتریال (PVB) بسیار متداول بود.

به دلیل مقرون به صرفه شدن پلاستیک ها ، شیشه های مقاوم در برابر گلوله معمولاً از ورق های اکریلیک یا پلی کربنات استفاده می کنند.

شیشه ضد گلوله از چه چیزی ساخته می شود؟

شیشه مقاوم در برابر گلوله (که معمولاً به عنوان شیشه ضد گلوله شناخته می شود) می تواند از چندین ماده مختلف تشکیل شده باشد که همگی سطح حفاظتی متفاوتی را ارائه می دهند.

این سطوح حفاظتی از سطح 1 ، که می تواند سه گلوله 9 میلی متری را حفظ کند ، تا سطح 10 که می تواند در برابر گلوله 50 BMG محافظت کند ، متغیر است.

شیشه مقاوم در برابر گلوله اکریلیک یکی از انواع شیشه های مقاوم در برابر گلوله است که برای مصارف معمولی طراحی شده است. این نوع شیشه مقاوم در برابر گلوله اکریلیک یک ورق اکریلیک به ضخامت 3 سانتی متر است که سطح پایه 1 را محافظت می کند.

شیشه ضد گلوله

آزمایش شیشه ضد گلوله

این نوع شیشه های مقاوم در برابر گلوله برای مواردی که پرتابه ها شیشه های شیشه را می شکنند مناسب تر است و می تواند در برابر چند گلوله 9 میلی متری نیز محافظت کند.

یکی دیگر از انواع رایج شیشه های مقاوم در برابر گلوله ، پلی کربنات مقاوم در برابر گلوله است. این شیشه مقاوم در برابر گلوله با لایه بندی پلی کربنات با لایه های پلی اورتان در بین آنها ساخته شده است.

یک ورق شیشه مقاوم در برابر گلوله بر پایه پلی کربنات می تواند در برابر چند گلوله 9 میلی متری نیز سه سطح محافظت کند. یک ورق شیشه مقاوم در برابر گلوله بر پایه پلی کربنات می تواند سه سطح حفاظت را ارائه دهد: سطح 1 ، سطح 2 و سطح 3.

در اینجا مشخصات این سه سطح آورده شده است:

شیشه ضد گلوله ماشین

قطر شیشه های ضد گلوله

سطح 1: ضخامت این گونه 2 سانتی متر است. مانند انواع اکریلیک شیشه های سطح 1 ، این نوع شیشه مقاوم در برابر گلوله می تواند در برابر سه گلوله 9 میلی متری محافظت کند ، در حالی که نیمی از ضخامت معادل اکریلیک آن است.

سطح 2: ضخامت پلی کربنات با این سطح حفاظتی کمی بیشتر از 2 سانتی متر است. این شیشه مقاوم در برابر گلوله قادر به محافظت مجدد از سه گلوله تفنگ 0.357 مگنوم است که از ضخامت و وزن آن محافظت قابل توجهی می کند.

سطح 3: این اغلب قوی ترین نوع پلی کربنات مقاوم در برابر گلوله است. ضخامت آن  3 سانتی متر است و می تواند در برابر سه شلیک 0.44 magnum ، یک هفت تیر فوق العاده قوی ، محافظت کند.

برای دستیابی به سطوح حفاظتی بیشتر ، معمولاً لازم است شیشه را با پلاستیک پلی کربنات لایه بندی کنید.

این یک شیشه بسیار ضخیم ، سنگین و بادوام ایجاد می کند. با این حال ، با ضخامت و دوام بیشتر شیشه ، توانایی آن برای انتقال نور کاهش می یابد. وزن و نور به دلیل طراحی و دلایل عملی بسیار مهم است.

به عنوان مثال ، وسیله نقلیه ای که برای محافظت از مسافران خود استفاده می شود باید شرایط محلی برای رنگ آمیزی پنجره را برآورده کند و باید به قدری سبک باشد که مانع حرکت خودرو نشود.

به همین دلایل ، انتخاب شیشه های مقاوم در برابر گلوله که کاربردی ترین سطح حفاظتی ممکن را دارد ، بجای حداکثر سطح حفاظتی ، بسیار متداول است.

شیشه ضد گلوله چگونه کار می کند؟

همانطور که قبلاً ذکر شد ، شیشه های مقاوم در برابر گلوله معمولاً از لایه های متناوب پلاستیک برای جذب نیروی ضربه استفاده می کنند. ابتدا ، گلوله معمولاً اولین لایه مواد را سوراخ می کند.

با این حال ، لایه بعدی پلی کربوپلاستیک طبیعی مقاومت بسیار بیشتری را ایجاد می کند و انرژی گلوله در اثر برخورد از بین می رود.

اگر هنوز نیروی کافی توسط گلوله اعمال شود ، گلوله لایه بعدی مواد را سوراخ می کند. این روند تا زمانی ادامه می یابد که یا یک لایه پلاستیکی گلوله را متوقف کند ، یا تا زمانی که گلوله از سد خارج شود .

با انرژی بسیار کمتری که آن را به جلو هدایت می کند. در این مرحله ، حتی اگر گلوله شیشه مقاوم به گلوله را سوراخ کند ، سرعت آن به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و از طرف مقابل محافظت می کند.

شیشه ضد گلوله ماشین

آزمایش شیشه ضد گلوله خودرو

این ویژگی به همین دلیل است که شیشه “ضد گلوله” نام اشتباه است و مقاوم در برابر گلوله به گونه ای طراحی شده است که انرژی جنبشی این گلوله ها را به حداقل برساند ، حتی اگر آنها پلاستیک را سوراخ کنند.

متأسفانه ، شیشه مقاوم در برابر گلوله فقط در برابر چند گلوله در یک زمان موثر است. در نهایت ، کیفیت محافظتی از بین می رود.

با این حال ، شیشه مقاوم در برابر گلوله مطمئناً موثرتر از شیشه های ساده و بدون لعاب است. تقریباً به طور کامل در کاهش شتاب گلوله بی تاثیر خواهد بود و تکه های شیشه می تواند به جلو بترکد و به طور بالقوه باعث آسیب می شود.

در حالی که لمینیت شیشه مقاومت خاصی را ایجاد می کند ، شیشه مناسب ضد گلوله مطمئناً باید از پلاستیک اکریلیک یا پلی کربنات استفاده کند.

 در آخر

بیشتر افراد با شیشه های ضد گلوله  از طریق فیلم های اکشن آشنایی دارند. اما واقعیت این کالا با فیلم های هالیوودی تفاوت های زیادی دارد. در این مطلب از سایت تهران پارتیشن جزئیاتی دقیقی راجب شیشه ضد گلوله در خدمت شما قرار دادیم.

شیشه ضد گلوله جان شما را حفظ می کند اما این حفاظت به ابعاد، شتاب گلوله و ضربه های که وارد می شود بستگی دارد. پس توصیه می کنیم تمام جوانب را بسنجید تا تردیدی برای شما باقی نماند.

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامت گذاری شده اند *

سبد خرید